justlikeyou

Just like you

Miért jó az asszertív kommunikáció?

2017. március 21. - justlikeyou

Már többször hallottam erről a kommunikációs módszerről, terveztem, hogy részt veszek egy ilyen tréningen, de idáig még nem sikerült, úgyhogy igen megörültem, amikor egy kedves pszichoanalitikus ismerősöm küldött egy összefoglalót a viselkedéstípusokról. Az eredmény kevésbé volt örömteli, mert rájöttem, hogy az esetek többségében passzívan viselkedem, és a családommal szemben néha agresszívan lépek fel. Úgy döntöttem, hogy megpróbálok asszertívan kommunikálni, mert mind a magánéletben, mind pedig a munkában igen hasznos és eredményes lehet. Azóta is gyakorlom, és szerintem jó úton haladok.

Na, de nézzük is, hogy miről van szó:

Az asszertív viselkedéstípus lényegében egy arany középút, a passzív/alárendelődő és az agresszív között.

Az asszertív kommunikáció során, az egyén úgy képes érvényesíteni a céljait, hogy környezetével összhangban együttműködve cselekszik, azzal másokat nem sért. Nem célja, hogy mindig mindenáron nyerjen, kompromisszumképes, el tudja azt is fogadni, ha le kell mondania valamiről.

 Az önérvényesítés módja maga az asszertív üzenet:

- a saját vélemény nyílt, szorongásmentes kinyilvánítása,

- a megváltoztatandó viselkedésnek az ítélet megfogalmazása nélküli közlése,

- az érzelmek őszinte kinyilvánítása,

- a másik viselkedése következtében az egyénre gyakorolt, konkrét és megfogható hatás tisztázása.

 Összegezve, az asszertív kommunikáció segít abban, hogy megtarthassad az önbecsülésedet, hogy elérjed a célodat, mindamellett pedig megvédhessed a jogaidat és magánszférádat anélkül, hogy más embereket kihasználnál, vagy fölöttük uralkodnál.

 Az asszertivitást én a munkahelyen alkalmazom a legtöbbször. Nemrég például kaptam egy feladatot, amire a főnököm egy nagyon rövid határidőt adott, arra hivatkozva, hogy egy másik kolléganő is annyi idő alatt végzett vele. Ezzel nem értettem egyet, odamentem hozzá és kértem, hogy a kapott feladat végrehajtására biztosítson hosszabb időt. Elmondtam, hogy ez egy sokkal bonyolultabb ügy, mint amit anno a kolléga kapott, felvázoltam a konkrét nehézségeket, és jeleztem, hogy ahhoz, hogy olyan munkát adjak ki a kezemből, ami kellően precíz és alapos, plusz kettő nap szükséges. A főnököm a kérésemet elfogadta.

 A munkahelyi példánál maradva, az asszertív kommunikációt ott is alkalmazhatod, hiszen segít abban, hogy mint munkavállaló, ki tudj állni a jogaidért és ki tudjad fejezni az igényeidet. Fontos, hogy mint dolgozó, a feladataidat és a szerepedet tudatosítani tudjad a munkában, különösen, hogy a vezetővel való viszonyodat ne úgy nézzed, mintha alárendelt pozícióban lennél, hanem az együttműködés és a kölcsönös előnyök alapján kezeljed, hiszen úgy is el lehet ismerni a vezető irányító szerepét.

A bejegyzés trackback címe:

https://pontmintte.blog.hu/api/trackback/id/tr5912357131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása